11-03-08

holaaaa!!

tis alweer een tijdje ! eind januari was er dus de yfu-reis die 13 dagen duurde, een kort overzichtje van wa we allemaal hebben gedaan en gezien!

*dag 1

we zijn heel vroeg vertrokken vanuit mexico-city om de piramides van Teotihuacan te gaan bezoeken. we wilden ze ook beklimmen, maar wegens de file van meer dan een kilometer lang hebben we daar maar van afgezien. verder zijn we ook een tequileria gaan bezoeken (de naam zegt het al,de plaats waar ze tequila maken) en natuurlijk mochten we ook es proeven. daarna zijn we richting oaxaca gereden.

*dag 2

we zijn gaan ontbijten in een restaurant waar ze typisch eten van oaxaca hebben. daarna zijn we de piramides van Monte Alban gaan bezoeken (weetje, da zijn de piramides die op de briefjes van 20 peso staan). verder hebben we ook een soort van pottebakkerij bezocht waar ze uitsluitend met zwarte klei werken. als afsluiter zijn we "el arbol de thule" gaan bezoeken, 1 van de grootste en oudste bomen ter wereld. de mexicanen hier hebben ook rare eetgewoontes, zo eten ze hier geroosterde krekels, heb er 1tje geproefd, maar veel smaak had die tog nie!

*dag 3

de hele dag in de bus doorgebracht, de meederheid van de yfu'ers slapend doordat we de vorige avond het nachtleven waren gaan verkennen en omdat we de volgende morgen om 4u moesten opstaan, besloten we dat het de moeite niet was om te slapen. ergens tegen 6u s'avonds zijn we aangekomen in chiapas en bezochten we de sumidero canyon, een mooi stukje natuur! we zijn zelfs enkele krokodillen tegengekomen.

*dag 4

in de morgen zijn we naar rancho nuevo geweest om de grotten te gaan bezoeken. daarna zijn we naar een dorpje gereden waar nog echte afstammelingen van de echte mexicanen wonen. we kregen een demonstratie van hoe hun handgemaakte kleren en dekens worden gemaakt. er werden 4 vrijwilligers uitgezocht om de traditionele huwelijkskledij te passen. daarna zijn we naar een ander klein dorpje geweest waar je allerlei dingen supergoedkoop kon kopen.

*dag 5

s'morgens heel vroeg vertrokken om op tijd aan te komen in "las cascadas del agua azul" in nederlands, de watervallen van het blauwe water. die watervallen waren egt ongelooflijk mooi!! we mochten er ook in zwemmen. we hebben daar de hele dag doorgebracht.

*dag 6

in de morgen zijn we Palenque gaan bezoeken,een archeologische site. daarna zijn we doorgereden naar merida. in de namiddag kregen we een beetje vrije tijd en s'avonds zijn we met koetsen de stad gaan verkennen.

*dag 7

op dag 7 was er een midterm-orientacion gepland, een midjaar-evaluatie met ander woorden. de grote baas van yfu kwam langs en om te babelen met ons over hoe het ons tot nu toe is vergaan. daarna waren we uitgenodigd om te middageten in een typisch retaurant van merida.

*dag 8

we zijn 1 der 7 wereldwonderen gaan bezoeken,namelijk chichen itza. twas wel ietsje minder indrukwekkend dan ik had verwacht, maar mss lag dat aan de nogal saaie gids. na het middageten zijn we doorgereden naar cancun.

*dag 9

op dag 9 was het oorspronkelijke plan om de piramides van tulum te gaan bezoeken,maarde meerderheid was het bezoeken van piramides ondertussen al zo beu dat we in plaats daarvan naar het strand zijn geweest. da was een goeie keuze , was de natuur daar is paradijselijk mooi. s'avonds zijn we naar 1 van de beste nachtclubs van cancun geweest, genaamd de cocobongo.

*dag 10

heel dicht bij de kust van cancun ligt er een eilandje dat isla de mujeres heet.da ligt ongeveer zo'n 30 minuten van het vasteland. en da zijn we dus de hele dag gaan bezoeken. we zijn ook gaan snorkelen, der waren heel veel exotische vissen te zien en we hebben zelfs een octopus, een snoek en een mini-haai gezien.

*dag 11

op dag 11 zijn we naar playa del carmen geweest, een heel mooi strand, alleen jammer dat er een overvloed aan toeristen was. veel hebben we die dag nie gedaan: zonnen, zwemmen,... der was nogal een sterke zon met als gevolg dat de helft van de groep halfverbrand terugkeerde!

*dag 12 en 13

de busreis terug naar mexico-city die 24 uur duurde!!

da was et zo een beetje over de reis. verder bennek na heel veel moelijkheden van gezin veranderd, kwoon nu bij een vriendin van men school. de familie bestaat uit de gastmama elvia, gastbroer luis (28) en gastzus/vriendin margarita (17)

kben ook dit weekend naar een trouw geweest, een  neef van de familie die getrouwd is en kheb opgemerkt dater veel ambiance is op die mexicaanse trouws.ergens tegen 5u s'morgens zijn der ook mariachi geariveerd!

de foto's gaan vreesek nog eventjes moeten wachten want men laptop is tijdelijk buiten werking, maar geen paniek, da ga wel in orde komen.

muchos besos xxx

04:56 Gepost door Sien in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Blij van je te horen Lieve Sien,
Met belangstelling je reisschema bekeken op de kaart. Je maakt toch echt wel een super jaar door. Goed geïnstalleerd bij de nieuwe familie? ontmoet je je vrienden van ervoor nog? Veel vragen, die bewijzen dat ik je met spanning volg en je het allerbeste toewens. tante Ghislaine